Embraer podpisał list intencyjny (LoA) z Lanzhou Aviation Industry Development Group w sprawie konwersji 20 E-Jetów cargo (P2F) E190F i E195F podczas ostatniego Paris Air Show. Embraer i Lanzhou zamierzają współpracować nad stworzeniem możliwości przebudowy E190F i E195F w Lanzhou w Chinach, co wesprze i przyspieszy wprowadzenie frachtowców pierwszej generacji E-Jetów na chiński rynek.
Współpraca posłuży jako początkowy punkt wyjścia dla obu firm, aby wykorzystać swoje mocne strony, wspólnie promować rozwój branży transportu lotniczego w Lanzhou i pobudzić gospodarkę wokół lotniska. Wraz z podpisaniem umowy LoA, Lanzhou Group staje się pierwszym klientem dla konwersji P2F firmy Embraer w Chinach i bazą w Chinach dla konwersji P2F firmy Embraer.
- Możliwości w Chinach miały znaczący wpływ na proces podejmowania decyzji o uruchomieniu naszego programu P2F. Jest to rynek o rosnącym zapotrzebowaniu na samoloty towarowe, aby sprostać ogromnemu wzrostowi handlu elektronicznego i wynikającej z niego ewolucji branży logistycznej. Jesteśmy pewni tego dynamicznie rozwijającego się rynku i zawsze chętnie wspieramy dalszy rozwój tego sektora we współpracy z naszymi chińskimi partnerami. Cieszymy się, że Lanzhou Group będzie pierwszym klientem w regionie dla konwersji P2F firmy Embraer i spodziewamy się, że dzięki naszym frachtowcom E-Jet wniesiemy nową witalność na chiński rynek - powiedział Arjan Meijer, prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.
Embraer na początku marca 2022 r. poinformował, że wkracza na rynek przewozów cargo, wprowadzając dwa nowe typy E-Jetów: E190F i E195F. Nowe samoloty opierać się będą na przebudowaniu samolotów pasażerskich na wersję cargo tzw. Passenger To Freighter (P2F). Embraer prognozuje zapotrzebowanie rynku na 600 frachtowców E-Jet w ciągu najbliższych 20 lat. Przewiduje się, że rynek chiński będzie potrzebował 240 frachtowców tej wielkości, co stanowi 34 proc. globalnego zapotrzebowania, napędzanego przede wszystkim popytem ze strony sektora e-commerce.
E-Jet P2FKonwersja E-Jet P2F firmy Embraer zapewni wiodące w segmencie osiągi i ekonomikę. E-Jety Freighter będą miały o ponad 50 proc. większą pojemność, trzykrotnie większy zasięg niż duże turbośmigłowe samoloty towarowe i do 30 proc. niższe koszty operacyjne niż samoloty wąskokadłubowe.
Pierwsza przebudowa na frachtowce zostanie przeprowadzona w zakładach Embraera w Brazylii i obejmie m.in. przednie drzwi ładunkowe na pokładzie głównym, system obsługi ładunków, wzmocnienie podłogi, sztywną barierę ładunkową (RCB) - barierę 9G z drzwiami dostępowymi, system wykrywania dymu ładunkowego, w tym gaśnice klasy "E" w górnym przedziale ładunkowym, zmiany w systemie zarządzania powietrzem (chłodzenie, zwiększanie ciśnienia itp.), usunięcie elementów wyposażenia wnętrza oraz przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych.
E190F będzie mógł przewozić ładunek użyteczny o masie do 10 700 kg (23 600 lb), a E195F do 12 300 kg (27 100 lb). Zasięg każdego z nich wyniesie kolejno 4259 km (2300 nm) oraz 3889 km (2100 nm).